fredag 20 september 2013

Torr sockerkaka blir som ny igen


Perfekt efterrätt med sockerkaksrester och har man ingen så går det såklart bra med en nybakad.
I det här huset bakas det sällan och när mina nu stora barn var små kom de klagande hem från skolan:
-Mamma, vet du att det finns en del barn som när de kommer från skolan får nybakade bullar och mjölk jätteofta!
Inte fruktsallad och morotssticks som vi får....
Nåja, man kan inte vara bra på allt och jag är ingen bra bullmamma helt enkelt.
Men i bland bjuder jag på sött och i går var en sån dag.
Leo och Carl är småförkylda och livet så där allmänt jobbigt som bara ett par söta små femåringar kan ha det.

Ganska enkla ingredienser och ja det är en köpt bit sockerkaka ni ser där i bild.
Jag fick liksom för mig i affären att sno ihop detta så jag köpte helt enkelt en bit sockerkaka.
resten av ingredienserna ser ni själva.

Ingredienser
Jordgubbar
Persikor
Aprikoser på burk för spaden skull
Lite vaniljglass och kesella vanilj
När jag tidigare gjort denna som mer vuxenefterätt tog jag en matsked mörk rom i och någon gång har jag använt likör av något slag.
Små bitar av maräng i är också gott eller små mandelbiskvier.
Man varvar sen bara de små bitarna frukt med smulad sockerkaka och har över lite vätska; juice i detta fall, rom i andra fall.
Toppar med kesella, glass eller vispad grädde.
Plättlätt men barnen älskar det.
Och varför krångla till det.

Trevlig fredag / Lena

2 kommentarer:

  1. Det är smart att göra av med lite torra kanter och annat i en sådan efterrätt. Jag har använt torr sockerkaka i en enkel variant av tiramisu någon gång, det funkar faktiskt finfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är ju himla dumt att slänga dem :)
      Kram

      Radera