lördag 27 juli 2013

Lat är ordet sa Bill ( och hemgjord het Guacamole)



Japp sa Bull; Lat är ordet!
Precis en sån ledighet tänker jag ha nu.
Jag ska inte storstäda rum, lådor eller garderober ( ok det gör jag aldrig)
Jag ska inte jäkta i väg på massa måstebesök eller aktiviteter.
Jag ska inte sy gardiner eller laga barnens byxor.
Ok ja, jag inte det annars heller så ofta...typ aldrig.
Vad jag ska göra däremot är att läsa böcker, egna och massa sagor för barnen.
Vi ska sova länge på mornarna och vara uppe sent på kvällen och titta på månen och lyssna på syrsorna som spelar.
Bada i salta hav och äta god mat.
Sova i tältet i trädgården om de släpper in mig då de egentligen har en killklubb där ( kan man muta dem med kakor och spöksagor?)














Ligga i en solstol och lyssna på vågornas brus och känna sanden mellan tårna.
Både den i Östersjön och Medelhavet.
Lika vackert men på olika vis.
Strömming och bläckfisk. Gott men olika.
Eller kanske göra en hemgjord Guacamole med chili och gräddfil.
Plättlätt och så gott!



Ingredienser

2 st avokado
1 vitlök, pressad
1 st röd chili alternativt 1 tsk pulver
1 st lime, saft och riv lite av skalet
1 msk olivolja
Salt , gärna örtsalt
1 dl gräddfil

Hacka avokadon ganska grovt.
Strimla chilin fint
Rör i hop med limesaften, oljan och saltet.
Rör i gräddfilen och rör om och pressa ner vitlöken.
Låt stå en stund innan den serveras.
Kanske till en pulled pork i pitabröd.
Långkok på nolltid!

Trevlig lördagskväll! // Lena




















1 kommentar: