onsdag 5 juni 2013

kaksmet för idioter


Gud gick på reklamen om enkla kakor att baka. Bara att spritsa ut och det måste ju vilken dummi som helst klara tänkte jag och lovade barnen rabarberkakor.
Glad i hågen plockade jag rabarber och kokade en tjock rabarberkräm. Redan här gick det snett när jag insåg att jag inte hade strösocker hemma, tog sockerbitar i stället och smälte. Hm, vilket bakproffs man är va!
Till saken hör att det var hårda sockerbitar som tog lite tid att smälta, men skam den som ger sig. Det gick.
ja så klippte jag hål i den där lilla påsen med färdig smet och drog fram spritsen ur förpackning.
Jag vet helt ärligt inte exakt vad som gick fel.
Kan ha varit kosmos som stod i fel stjärntecken med damm från yttre rymden eller skålens placering i köket - tänk Feng Shui.
Men något gick mycket snett och all smet hamnade liksom runt om spritsen i mina händer.
Jag borde lyssnat på budskapet här " Du kan inte baka"
Men jag är inte bara en analfabet när det kommer till kakor, jag är innovativ också och tog en ny plastpåse och använde.
Den gick sönder och jag fick åter alla smet i händerna!
NU började jag surna till och klickade ut smet he*vetet i muffinsformarna ( big misstake!) och gjorde små hål i varje så kallade kaka.
La ner en klick rabarberkräm i varje hål och vips in i ugnen.
Det doftade gott när vi tog ut dem och jag tänkte " Phu det verkar ju bli gott i alla fall med dessa rabarber grottor.

Barnen rusade till bordet, mycket förväntansfulla. Ni förstår vi äter otroligt lite kakor i denna familj och stämningen blir lite magisk. Då den inträffar så sällan blir det nästan som förväntningarna på julen.
-Gott mamma! sa Leo men ska man tugga på pappret också och äta det?
Kakorna hade såklart bränt fast i muffinsformerna *gha*
Carl tröstade mig och sa " mamma jag älskar dig ändå"
Makens ord var lite hårdare.
- Det smakar tapetklister.
Men det är väl ändå inte mitt fel, för själva degen har ju inte jag gjort!

I morgon bjuder jag på mer rabarber, men då i maten!
Trevlig helg! / Lena

3 kommentarer:

  1. Nåt liknande hände mig när jag gjorde dumlekakor första gången. Stenhårda och min kusin bet av en tand... Usch!

    Barnen ser dig iaf som en innovativ mamma som inte ger upp, och det är bra. Heja dig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Du kämpade bra där, men ibland blir det inte som man tänkt sig! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Men du är grym på att laga mat! Och nog sjutton är det bättre att kunna laga mat än att kunna baka? Mat MÅSTE man ju ha, kakor är bara onödigt egentligen. O det är ändå degen som är godast, det vet alla!
    I övrigt tror jag vi skyller på tillverkarn, måste ju varit ett måndagsexemplar du fått tag i. =)
    *kram* /Trollmor

    SvaraRadera