onsdag 8 maj 2013

Parmesan & potatiskaka i ugn, perfekt tillbehör till grillat.


Inspirerad av Mårtenssons potatiskaka med fetaost
Plus en bit riven rotselleri och lite riven morot med potatiskakan. En annan dag böt jag ut parmesanen med västerbottenost i och det var lika gott det med!
Så himla perfekt mat som i det närmaste sköter sig själv medan man grillar. Snabbt och gott ska det vara och det var det :)



Ingredienser

8-10 potatisar av normal storlek1 morot
1 morot
1 bit rotselleri
1 ägg
½ dl grädde
1½-2 dl riven parmesan ( eller västerbottenost)
1 tsk salt
1 knivsudd svarpeppar

Riv potatisen, moroten och rotsellerin.
Riv även osten grovt.
Få ur stärkelsen från potatisen genom att lägga allt på en torr handduk och vrid ur vätskan.
Blanda sedan allt med ägg, salt och peppar.
Rör om så allt blandas väl

Tag en stekpanna och ha i lite olja och värm, lägg i hela "blandningen" i pannan och stek ca 5-7 minuter så kakan får färg i botten. Slå i grädden.
Ställ sedan in i ugnen på 175 grader ca 15-20 minuter beroende på hur tjock du gjort den, låt den stekas klar där. På slutet är det klokt att lägga på ett lock eller lite folie.




Så vad har ni andra för perfekta tillbehör till grillat?
Gärna sånt där som sköter sig själv tas tacksamt emot.
/ trevlig kväll. Lena

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Potatiskaka är något jag ofta gör men variationen brukar bestå av att jag använder olika rotfrukter. Så mycket god st måste göra den farligt god. Mums!

    Ha en bra grillkväll och hoppas att ni slipper regn! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den blir mer smakrik med lite rotsaker i :)
      trevlig hel på er!

      Radera
  2. Men ett sådant bra tips! Ja, bra tillbehör. Det här sköter sig ju inte själv men förra året hade jag en tävling på bloggen där man skulle tipsa om det bästa grilltillbehöret. Vinnaren blev Maritthas jordgubbssalsa. Sanslöst god och snabb att göra! Recept finns på bloggen: http://www.frostrosor.nu/2012/07/maritthas-jordgubbssalsa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh den vet jag att jag läste hos dig. Har inte provat ännu men det är nog dax nu :)

      Radera
  3. Jag gjorde också denna efter att ha sett den inne hos Mårtenssons... fast utan rotselleri :) Gott blev det och påminner lite om rösti!

    SvaraRadera