söndag 9 december 2012

Christmas spirit , andra advent




Jag erkänner att jag aldrig varit någon person som skickat julkort. Tagit barnen till fotograf eller fotat dem hemma med tomteluvor och med grannens inlånade hundvalp framför öppna spisen.
Jag är alltid ute för sent och är väl i sanningens namn för lat också.
Men sista åren har jag kommit på varför det bär emot egentligen. Också.
Med den summan jag skulle lägga på fina kort till alla människor som sen slängs eller läggs i en låda på vinden lägger jag hellre de pengar på en gåva som verkligen behövs i stället.
Vissa kanske ser det som att vi i västvärlden köper oss ett rent samvete och kanske gör vi det. Men den mat mättar i så fall även den och de filtar som skickas värmer.
Vi konsumerar fruktansvärda mängder på olika sätt i västvärlden och julen är ett stort crescendo av köphysteri och frossande.
Jag vill på inget sätt framhävda att jag är bättre i att inte vara med i en julhysteri som vi alla dansar till i västvärlden.
Jag tycker verkligen om julen, men är också såpass "gammal" att jag lärt mig att bena ut vad jag tycker om med denna helg.
Vad som stressar mig ( hemkokt knäck och julkort!) och är såpass säker i mig själv att jag med en blinkning väljer bort det.


Det som är viktigt för mig är gemenskapen, ledigheten, stämningen med maten, ljusen, musiken- Carol of the Bells och Ave Maria och dofterna av hyacint och julros.
Men jag skickar inga julkort.
Vad man väljer bort eller vad man ger är självklart ett personligt ställningstagande Men för guds skull, gör ett ställningstagande!



Var ärlig i ert föräldraskap och berätta att alla barn inte har ens en bit skinka hemma och att julklappar är en utopi för större delen av jordens barn. Självklart på en nivå som är lämpligt för barnets ålder.
Att göra något med sina barn som ex att slå in paket med julklappar tycker jag är vettigt. som sen ex. stadsmissionen eller frälsningsarmén delar ut. De brukar har listor vad paketen ska innehålla.
Att lära sina barn att det är viktigt att dela med sig på det sätt man kan, annars har man missat hela budskapet med julen ändå.














Och den här sidan från FN;s webbshop tycker jag var en mycket bra en idé att kika in på.















Om alla köper sig lite gott samvete i jul så är det bra.
Tänk vad filtar, myggnät och vattendunkar vi kan få ihop till de som varken har gran, skinka eller ens rent vatten att dricka på julafton!
Köp en filt till farmor för barnen i ett flyktingläger att värma sig med en kall natt. Som en symbol för den kärlek och värme hon gav pappan till ditt barn då han var nyfödd.
Köp en barnmorska till mormor så kan en mamma få föda sitt barn säkrare i ett fattigt land, som en hyllning till att din mamma gav dig ditt liv en gång.
Ge 100 vacciner till de länder som inte kan ge adekvat vård till barn med mässling ( så tar vi vaccinationsdebatten en annan gång!)
Skänk pennor, russinpaket, skaffa ett fadderbarn men gör något för faktiskt vad som helst hur litet det än är.
Lite är bättre än inget!

Vi alla måste också fundera på vad och hur mycket vi köper.
Är det nödvändigt att köpa alla klappar, nytt pynt, mer blommor varje år?



Chrismas spirit....stockar sig lite i min hals just nu.
Bilden ovan med de två bröderna på trappan, där storebrodern håller sin lillebror.
Medan vi funderar på om vi inte behöver en adventsstjärna till då det saknas en i ett fönster.
Trevlig andra advent // Lena



4 kommentarer:

  1. Instämmer helt med dig! På sonens skola hjälps vi åt att samla in julklappar som vi sedan skickar till barnhemmen i Polen. Jag har också tänkt köpa (brukar jag göra) julklappar från Röda Korsets butik. Men man kan givetvis göra mycket mer än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla kan säkert göra mer och jag ska absolut inte komma med något påstående att jag själv gör massor och köper minimalt hem till oss.
      Men gör man något, gör alla något så blir det ju mycket.
      Jättebra tradition er skola har att samla in julklappar till ett barnhem!

      Kram

      Radera
  2. Precis som jag skrev i mitt inlägg, tänker jag som du. Julen är för mig mest ångest och dåliga barndomsminnen. Jag gillar advent och att pyssla med julkort och knäck. Men jag gör det för att jag tycker att det är roligt - inte för att imponera på någon... Det är dags att börja bry sig! En barnmorska, en get eller en fotboll till en brasiliansk by. Perfekta presenter. Min morfar fick redan på 1980-talet träd i den så kallade VI-skogen. Tidningen Vi hade en skog nånstans där de planterade träd för pengar som folk skänkte. Kan man ge bort något bättre!? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har iofs inte så mycket dåliga julminnen utan tvärtom mycket trevliga.
      Jag gillar julen och än mer nu när jag skalat bort många måsten.
      Men jag får en dålig smak i munnen när jag tänker på hur mycket västvärlden konsumerar och i synnerhet runt jul.
      Jag tror inte ens att allt det leder till någon lycka, utan julen är tyvärr förenat med stress, hysteri, köpfrossa och ångest för många.
      Less is more känns som vi behöver ta till oss.

      Kram!

      Radera