tisdag 27 november 2012

Sjuka barn en grå måndag och en kall fisksås



Började veckan med att få vabba efter att Carl haft krupp under natten, Leo är också sjuk men han har ont i ett ben och vill periodvis inte gå.
Efter att han vaknade gråtande en morgon och vägrade sätta ner benet på golvet så tog vi en tur till läkaren.
Där blev det stick i fingret och han var såklart förtvivlad men också rätt arg när han utbrister " Men hade jag ont i fingret va? Nej jag hade ont i knät men NU har jag ont i fingret faktiskt!" Ganska logiskt för en 4 åring att tänka så.
En annan sak han reagerade på var när jag berättade att doktorn kanske ville fotografera hans skelett. Han får panik och börjar gråta och jag som är ganska van med sjuka barn på mitt jobb som sjuksköterska förstår inte hur det kunde motas så fel att han blir rädd. Tröstar och säger att men du det gör ju inget ont. "Klart det kommer göra ont mamma när de tar ut mitt skelett!"
Vad säger man, olika förkunskap där jag totalt gjorde fel.
Vi vilade hela dagen och läste sagor och hade en lugn dag hemma i rusket.
Och till middag fick barnen välja mat; FISKPINNAR ropar de högt och jag böjer mig för denna stekta panering med lite fisk i.
Gjorde ett nyttigt mos och en hemlagad kall sås till på turkisk yoghurt till så kändes det lite bättre :)


Ingredienser kall sås till fisk

3 dl turkisk yoghurt
1 tsk fransk senap
2 tsk fiskfond
1 skalad morot som hyvlas i bitar och sen skärs i mindre bitar.
ca 10 finhackade saltgurkor i mindre bitar.
Rör i hop och smaka av med lite salt

Sen fick de lite ork och var superhjältar för hela slanten!

De till och med orkade brottas innan de och jag kraschade helt.
I dag fick jag gå till jobbet och det var väldigt skönt !


Ha en bra vecka/ Lena

2 kommentarer:

  1. Kall sås till fisk kan vara det godaste som finns! Den här ska jag absolut prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är lite skillnad mot den där man köper färdig!

      Radera