fredag 23 november 2012

Fredag, äntligen fredag!

Vilken himla tur att jag trivs så bra på mitt jobb, för det känns som jag varit där väldigt mycket denna vecka.
Men hur kul jag än tycker det är så är jag glad att det är fredag och fredagsmys.
Och lite trött är jag nog för jag blandar ihop dagar totalt och lämnar barnen på dagis fel tider och på fel dag och trodde tills i går att dagis var stängt för planering i dag. Ordnade till och med ledigt på morgonen på jobbet och bokade barnvakt för jag trodde jag missat planeringsdagen.
Men det visade sig att det hade jag inte, den är på måndag!
Gha, tur Tom är ledig då så jag inte behöver be om ledigt en morgon till från jobbet av samma skäl.
Bästa fredagsmaten ever, eller i alla fall just nu är pilgrimsmusslor.
Kvalar in mycket bra under fredagsmat; snabbt, enkelt att laga och gott.
Vi hade lite mer småplock också för att allas smak skulle tillfredsställas, småplock av alla de slag.
Heta korvar, melon, serranoskinka, räkor, och sist men inte minst Marlèns goda surgegsbröd som jag fick häromdagen.
Bästa fredagsmaten som man slipper laga utan bara kan duka fram.











Pilgrimsmusslorna kan man nästan säga inte lagas, så fort går det att göra.

Ingredienser

1 paket pilgrimsmusslor
1 chili
3 vitlöksklyftor
1 citron
2 dl grädde
3 msk fiskfond
salt


Hacka vitlök och chili och stek med musslorna i lite smör och salt.
Pressa citronen och ta sedan upp musslorna efter någon minut, lägg åt sidan.
Häll i grädden i pannan och fiskfonden.
Låt koka så såsen blir tjock.
Ha sedan åter ner musslorna, koka en kort stund och servera sedan med ett gott bröd.
När maten lagades så hade vi lite matmusik innan av Carl som ska bli rockenrollkille när han blir stor.

Leo är mer av en riddarkille







Själv är jag mer av en tröttmammetyp just nu och ska sätta mig framför brasan med ett glas rött vin och kommer säkert somna där efter en sipp.
I morgon är en ny dag och då ska vi koka julgodis.
Wish Me Luck och vad det blir får ni se en annan dag.

// Trevlig helg. Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar