lördag 27 oktober 2012

Kycklingpasta med bacon och parmesansås

Vi fick en del kyckling kvar efter veckan som jag strimlade och la i kylen.
Tänket första göra kycklingpaj men det bitte en pasta i stället till barnens förtjusning. De åt så jag trodde det skulle spricka!
"Mamma du gör den godaste maten i hela världen. Godare än dagis mat" sa Leo mellan tuggorna.

Pasta är också perfekt mat att använda med rester, lite skinka som blir kvar, en bit ost, kyckling, halva spenatpåsen. Ja ni vet, sånt vi många gånger slänger.




Dessutom tar den här snabbpastan ca 15 minuter att göra och det är ju inte ett minus en dag efter jobbet.
Jag försöker numera att i alla fall en gång i veckan använda sån mat som blir över, som nu till pastan eller varför inte en paj.


Ingredienser ( på ett ungefär)

½ rensad grillad kyckling
1 paket bacon
1 dl mjölk
1 msk vetemjöl
1 dl grädde av valfri sort
1 dl riven parmesanost
salt & peppar
smör att steka i

Stek bacon som du klippt i bitar.
Blanda ner den strimlade kycklingen och slå över mjölk och grädden och pudra över vetemjölet ( alternativt gör en toppredning).
Låt sjuda och rör ner parmesanosten och låt koka tills den tjocknar.
Spar lite grovt riven ost att toppa med...
Servera såsen till nykokt pasta
Smaka av med lite salt och svartpeppar

Carl hugger in.














Nu har jag jobbat färdigt för den här veckan, hade ett litet lördagsmorgonpass som bara var trevligt att göra- vilken tur jag har som har ett jobb jag gillar!
Men nu är det äntligen kväll och vi ska laga lite middag tillsammans.
Trevlig helg på er. // Lena

4 kommentarer:

  1. Ser så gott ut! och klokt att ta till vara på resterna. Fina bilder på fina killar :-) Ha en fortsatt bra kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och inte gör det något att det blir så gott av bara rester:
      Trevlig kväll själv.

      Radera
  2. Just den där användningen av kyckling är lite underskattad - att plocka av en kall grillad fågel och sen laga den igen i bitar. Man får det där trådiga och fina som man aldrig får om man bara lagar kycklingfilé. På det hela taget är det ju bara bäst att laga hel kyckling.

    Det var längesen jag lagade kyckling nu känner jag så det är nog dags i veckan.

    /Anders på barariktigmat.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller med och är lite förundrad över att en del bara köper filéer av kyckling. Det blir aldrig lika saftig och gott som när man steker eller grillar en hel kyckling.
      Dessutom så känns det mer rätt än att bara äta det hela köttet på alla djur, en ko eller i detta fall en kyckling är ju så mycket mer än bara filé!

      Radera