onsdag 24 oktober 2012

Inlagd pippi över natten




Perfekt att lägga en kyckling eller två över natten och lagom gosiga i smak dagen efter och redo att läggas in i ugnen för att lagas till.

Jag hårdkör på mat som går att förbereda och servera på en halvtimme från det man kommer hem till att man sitter vid bordet.
I går la jag därför in två kycklingar i en varsin marinad- en med chili och en med smak av olivolja, vitlök och citron.
På väg till dagis sen i eftermiddags inser jag att jag har papper hemma som ska lämnas in till dagis. Sladdar hem och hämtar dem och tar mig 5 minuter att lägga över kycklingen i ugnen.
I lugn och ro sen hämtar jag barnen och vi åker och handlar lite, helt plötsligt med massa tid över kändes det som eftersom maten nu sköter sig själv.






En sån här rätt är perfekt om man ska i väg på träning med något barn och ska äta efter fotboll, ridning eller vad det nu är. Hem först, släng in kycklingen i ugnen och lite klyftpotatis som klyftats kvällen innan och fått vila hos pippin i kylen.

Den lite mildare pippin.



Kall parmesansås till och en enkel god middag blev klar strax efter att vi kom innanför dörren, jag behövde bara röra lite i potatisen och göra såsen till.

Ingredienser till såsen

3 dl creme fraiche
2 dl riven parmesansås
1 tsk salt.
Rör i hop.

Trevlig kväll på er. // Lena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar