lördag 6 oktober 2012

Het chili utan bönor kokt i Coronaöl- North Texas red


Otroligt gott, lagom hetta och utan bönor, precis som en äkta chili ska vara.
En äkta chili ska inte innehålla bönor alls, inte heller tomater, gul lök eller köttfärs.
Då är det något annat men kan såklart vara gott ändå.
Men den här varianten har utprovats och uppkommit efter årtals jakt på den perfekta chilin av Texas-journalisten Francis X Tolbert.
Rykten säger att han skrev en artikel i ämnet och fick över 48 000 brevsvar från jordens alla hörn om tips och recept på den äkte chilin.
Till slut ordnade han ett VM i chili och denna variant vann.
Jag har inte följt originalreceptet för jag hittade helt enkelt inte alla chilifrukter i affären, men jag kan bara säga att den var klart god ändå.
Jag använde också färska kryddor i stället för torkade som i receptet som jag för länge sen hittade på bloggen Godis för själen. Jag drack heller inte all tequila de rekommenderar där.

Faktiskt den bästa chilin jag ätit någonsin.
receptet utgår från bloggen jag länkar till ovan, med en del justeringar.









*Tre flaskor ljust öl, jag använde Corona
*1 torkad ancho-pepparfrukt, kan ersättas med chilipulver vilket jag gjorde, ca 3 msk
*1/5 del av en hel chipotle-peppar, jag använde vanlig röd stark chili och tog en hel.
*1 birdseye-pepparfrukter Kan ersättas av torkad, mald piri-piri, vilket jag gjorde
*0,75 del av en jalapeno-pepparfrukt, jag tog en matsked jalapnossås från Blairs, en msk
*2 stora vitlöksklyftor, grovt hackade
*1 kilo oxkött, skuret i centimeterstora tärningar
*1 /2 kopp mörk oxbuljong eller någta matskedar oxfond
*1/2 msk hel spiskummin
*1/2 matskedar oregano.
*1/2 matskedar malda korianderfrön.
*1/2 tsk socker.
*Salt, efter smak.
*Lite grovt majsmjöl.

Jag hade både färsk koriander och oregano hemma vilket jag använde varsin kruka och klippte fint och hade ner.


















Börja med pepparn. Rensa bort stjälkar och frön. Koka den torkade
pepparn 15 minuter under lock, ställ åt sidan och låt svalna.
Rensa och hacka den övriga pepparn. Ställ åt sidan.
Fräs vitlöken mjuk och brun. Lägg i grytan.
Öka värmen i stekpannan och börja stek köttet. Lägg ner i grytan.
Blanda mjöl och chilipulver. Strö över köttet i grytan.
Sila av den blötlagda pepparn, men spara vattnet. Mosa den kokta
pepparn, tillsätt sedan all peppar till köttet.
Häll på pepparvattnet, oxbuljongen och öl tills vätskan täcker köttet.


Koka upp.
Låt chilin småkoka. Rör ner spiskummin, oregano och koriander.
Fortsätt kokningen tills köttet börjar falla sönder. Det bör ta två,
tre timmar.Det kan hända att chilin är lite lös när den närmar sig slutkokningen.
Red den då med lite den då med majsmjöl.


Servera med gräddfil, majschips, tortillbröd och riven ost.
Kommer verkligen laga denna rätt igen, då med mer färska chilifrukter.




Själva grytan ser ju heller inte så kul ut på kort, men jag säger bara...åh vad himla gott!
Perfekt mat en kulen höstdag och gör mycket!
Himla gott också och praktiskt att ha makens batteri hemma med olika heta såser att experimentera med.



/ Trevlig helg på er. Lena



5 kommentarer:

  1. Ojojoj, het chili säger du alltså. Låter som en riktigt höstig rätt :)

    SvaraRadera
  2. Den här tror jag att jag har testat nångång för jag känner igen storyn. Jag köper dock inte sånt där snack om att "riktig chili inte innehåller...". Jag har käkat flera chilis i USA med tomat i och brukar själv gilla att använda det i grytan. Det fina med chili är ju just att det inte finns något rätt eller fel, däremot finns det goda och mindre goda. Jag ska nog testa den här nästa helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man ha tomater och bönor i. Det fina med grytor av alla de slag är ju just att man kan variera sig hur mycket man vill.
      I originalreceptet så ska man ha en flaska tequila till som ska drickas under matlagningen. Om du klickar på länken Godis för själen ser du det receptet jag utgått i från och som du säkert känner till och med tequilan :)

      Radera
  3. Tack förresten Anders Jag visste inte att de där små orden var aktiverade, det var ett misstag så tack för att du uppmärksammade det.
    Ogillar det skarpt då jag vet att jag själv i bland avstår från att svara i en blogg för att jag inte får till det, trots god syn! ;)

    SvaraRadera