tisdag 4 september 2012

Paprikadoftande kyckling med soltorkad tomatsås

Så gott, så enkelt och rätt nyttigt trots att det är lite grädde i såsen.
Himla bra vardagsmat helt enkelt.
Trots att jag var ledig i går så var det fullt röj här hemma. Alla paket från i går skulle lekas med och då alla spel.
En ny regel tillkom när Carl vann alla omgångar av Lilla tjuv och polis. Leo grät argt och upplyste mig "om Carl vinner så vinner jag med för vi är tvillingar. DU förlorade mamma!"
Tydligen en tvillingregel jag helt missat!

Efter det hade vi premiär hos tandläkaren, där tryckte de på alla knappar så det rann vatten på golvet. De sög först upp vattnet med den där lilla sugen och sen stoppade Leo hela sugen i munnen så tungan fastnade.
Jag är helt slut efter det och förmodligen tandläkaren med och de tyckte inte det var nödvändigt att komma tillbaka fören om 18 månader då deras tänder var så fina.
Men jag undrar jag!
Så ni förstår att stå vid spisen mer än ca 30 minuter fanns inte. Den här rätten känns mycket mer lagad än så, smakar fest och våra fat vart tomma.
Kanske en rätt för en trött tandläkare också efter jobbet?
Ingredienser till såsen

1 burk soltorkade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk soya
1½ dl vatten
2 msk kalvfond
2 dl grädde




Klipp bitarna av de soltorkade tomaterna fint och ha i stekpanna. Lägg ner aningen av marinaden också, någon matsked är lagom.
Lägg i tomatpurén och soyan och stek hastigt någon minut.


Slå sedan ner vattnet och låt koka så vätskan reduceras till hälften.
Ha i kalvfond och grädden och låt sjuda så såsen blir lagom tjock.






Till denna goda sås som jag funderade på att äta som soppa stekte jag kycklingfilé som bara kryddades med örtsalt och lite paprikapulver så den fick smak och fin färg.
Vilddris till detta blev det och alla åt utom Carl som inte äter någon form av sås, men å andra sidan blev det då mer till oss andra. Han var nöjd med kyckling och ris så det gick väl ingen nöd på honom heller.



Men nog såg våra tallrikar sen rätt mycket godare när vi hade massa tomatsås till.











För övrigt i går så hann jag förbereda en riktigt god Stifado där köttet får ligga i marinad till det är dax att tillaga den. Då kommer lergrytan till pass tänkte jag.
Det doftar underbart av alla kryddorna och jag hoppas grytan blir lika god som den jag åt i Grekland för många år sedan.
Vi får väl se och ni med en annan dag.
Trevlig dag. Lena

4 kommentarer:

  1. Åh ni äter alltid så god mat i er familj.
    Den där såsen tror jag att jag fått på en restaurang en gång och dog nästan när jag åt, så gott var det
    Tack för en inspirerande blogg

    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du gillar den och hoppas det är såsen du åt förut :)

      Radera
  2. Jahaja, se där, nya regler så där bara:) Smart tänkt!
    Sås som man kan äta med sked, bra betyg då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja någon ny tvillingregel tydligen jag som mamma missat ;)
      Och sås som man bara vill äta med sked eller göra om till soppa brukar vara ett bra betyg.

      Radera