lördag 22 september 2012

Nyttigt fredagsmys

Två dagars hemma med sjuka barn, eller rättare sagt det är Carl som är sjuk men att lämna Leo till dagis när man varit vaken hela natten med en hostande febrig pojke är som att bestiga ett högt berg på morgonen. Så Leo har också varit hemma.
Fredag blir det ju i alla fall och fredagsmys vill man ju ha trots hosta och feber.
Eftersom jag också dragit på mig denna hosta så fanns ju inte mycket ork till utsvävningar i köket kan jag lova. Kvällen innan fick de stora barnen göra tacos medan jag låg på soffan och vilade. Tack ungar!
Men i går var jag och de små helt själva i höstrusket. Inte ens en brasa orkade vi göra och huset är lika ostädat som om stormen dragit in i huset med.
Men myset och lugnet infann sig med TV mat som mina killar kallar det för; småplock helt enkelt. Vi tittade på Lillife, en rosa prinsessa i ett rosa feland. Den och andra prinsessfilmer blandas fritt här hemma med Scooby Doo och Spindelmannen.

Det enda jag lagade om man ens kan kalla det de var dippsåserna, det andra var bara att ta fram eller möjligtvis värma i ugnen.
Men såserna var himla goda i alla fall.




Ingredienser, sås med vitlök

1½ dl gräddfil
1 Pressad vitlök
1 tsk örtsalt
Blanda.

Ingredienser, sås med pepparrot

1½ dl gräddfil
½ tub pepparrotsvisp
1 tsk örtsalt
Blanda

Annat gott på bordet denna ruskiga kväll var:
Stavar av morötter, gurka och blomkålsblommor
Kycklingvingar- färdiga på påse, bara att värma
Baconlindade prinskorvar- ok lite matlagning då ;)
Räkor
Päronhalvor med chevré och honung i ugn
Runda små ostar
Rostbiff
En skål med vindruvor och jordgubbar
Dryck; Färskpressad Hallon & Apelsinjuice

Så summa summarum, jag har ätit sämre måltider. Det var tabberas på de mesta i skålarna.
Trött Leo med kyckling runt munnen och hallonjuice i glaset.











Trevlig helg! / Lena










2 kommentarer:

  1. Åå vilket mysigt fredagsmys! Hoppas helgen varit bra!:)

    SvaraRadera
  2. En helt ok helg som dock gått i jobbet tecken. Men nu har jag ledigt ända tills på torsdag :)
    Hoppas din helg var bra!

    SvaraRadera