måndag 20 augusti 2012

Lax på saltbädd. Helt enkelt bra vardagsmat

I dag så var jag och mina tre söner på Pizza Hut, så egentligen hade inte jag behövt äta något mer alls. På en vecka ungefär.
Men nu vet jag att barnen blir hungriga igen till kvällen, maken som jobbat natt och var hemma och sov likaså. Laxen var ändå framtagen så jag valde att helt enkelt att lägga den på en bädd av grovsalt så fick den sköta sig själv i ugnen som jag bara ställde på 100 grader för en lite långsammare tillagning.
Fisken blir helt underbart ljuvlig och mör. Hm säger man så om lax?
När den väl sattes fram på bordet så åt även jag som nyss var mätt med god aptit såklart.

Sen vart såsen jag gjorde till helt ljuvligt krämigt god. Mycket enkel och kanske just därför så god. Tricket är att låta grädden sjuda långsamt så den tjocknar till ordentligt.

Ingredienser
3 dl grädde
1 tsk örtsalt
1 stor knippe gräslök, gärna färsk.

Koka upp grädden i panna och låt sjuda tills den tjocknar, ha i salt och gräslök när såsen kokar.
Klart.














Ingredienser lax

1 bit lax i bit ( ca 200 g per person)
Grovsalt som täcker botten på en ugnsfast form
2 hackade tomater
1 knippe gräslök

Strö saltet i formen och lägg fisken med skinnsidan ner i saltet.
Inget mer salt behövs på fisken nu.
Ställ in i ugnen och låt stå tills den är uppe i ca 55-58 grader så är den perfekt och liksom faller isär utan att bli torr.
När fisken är uppe i strax under 50 grader så toppa med tomater och gräslök och ställ sedan in igen.















Om man har lite bråttom att få fram maten på bordet går det bra att tillaga den på högre värme så blir den klar snabbare och nästan lika god ändå.
Vem sa att fisk var svårt och krångligt att tillaga? Det är verkligen en perfekt maträtt att sno ihop efter jobbet
/Trevlig matvecka! Lena




5 kommentarer:

  1. Nej precis, det behöver verkligen inte vara svårare än så att få äta god mat!

    SvaraRadera
  2. Nej och man behöver inte ens vara särskilt bra i köket faktiskt. Men man måste planera ok i alla fall för att få bra mat på bordet snabbt.

    SvaraRadera
  3. Visst är det konstigt att man blir hungrig igen även efter att ha proppat sig full med pizza och det känns som att man inte kommer att orka äta något mer på närmaste veckan!?

    Mums med lax, har dock aldrig testat tillreda den på saltbädd... ännu! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lax är så himla tacksamt att laga, det blir gott nästan hur man än gör!

      Radera
  4. Synd med reklam på sådant sätt, att den läggs framför det som ska läsas...

    SvaraRadera