onsdag 20 juni 2012

Nyttig snabbmat: Chili & vitlökslax med tomater och färsk gräslök



Långa jobbdagar, trötta och hungriga barn efter dagis. Lite så är vår vardag nu ett par veckor fram innan semestern.
Att ställa sig efter jobbet och klura ut i affären med två hungriga snart 4-åringar fungerar såklart inte.
Maten måste förberedas kvällen innan helt enkelt för det finns max 20 minuter att få fram maten på bordet.
Så antingen så ger jag mig för bekvämlighetens skull och köper Thai mat eller så förbereder jag något kvällen innan.
I går skrubbade jag färskpotatisen och la i vatten i kylen.
Jag köpte en stor bit färsk lax och så tog middagen faktiskt bara 20 minuter att trolla fram.
Himla gott var det också!
Enda märkliga var att trots att vi bara var fem personer hemma, varav två 3 åringar och alltså en hel stor laxsida, så fanns det inte en smula kvar till mig att ta med i matlådan!

Ingredienser

En bit färsk lax
½ chili
3- 4vitlöksklyftor
½ dl vitt vin ( matlagningsvin går bra)
1 knippe gräslök
5-6 cocktailtomater
örtsalt


















Lägg laxen i en ugnsfast form.
Ställ ugnen på 175 grader.
Spritsa vinet över laxen och salta.
Klipp hälften av gräslöken och lägg på laxen.
Hacka chilin och skiva vitlöken. Lägg på laxen
Dela tomaterna och lägg även dem på laxen.
Ställ nu bara in i ugnen ca 20 minuter beroende på hur stor lax du har.
Laxen blir alltså klar samtidigt som potatisen du tagit fram renskrubbad från kylen, bytt vatten och kokat klart.
Tar alltså samma tid som det tar att ringa pizzerian eller hämta hem thaimaten.
Mycket godare också!

Trevlig matvecka/ Lena

4 kommentarer:

  1. Det om nåt är väl ett riktigt bra betyg:)

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Detsamma, hoppas ni får en riktigt trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  3. Det här är mat helt i min stil. Mina smaker och lagom tidsåtgång. Middagen verkar dessutom fått ett riktigt bra betyg. Tomma fat är bästa betyget.

    SvaraRadera
  4. Japp hyfsat snabbt ska vardagsmat gå att laga utan massa krusiduller. Men gott ska det vara ändå!

    SvaraRadera