söndag 20 maj 2012

Grillad kyckling till söndagens picknick


I dag har vi haft en helt underbar dag, fler sådana här och min själ sjunger!
Uppe med tuppen var vi och jag la en kyckling i marinad redan i går. Den doftade underbart när jag tog fram den nu och grillade den.
Sen kokade jag pasta och då kylen var rätt tom på godsaker kände jag, så jag tog jag en variant och åkte förbi affären som säljer salladsbuffé på lösvikt.
Nej inte så billigt kanske, men rätt smart när alla kan ta lite vad de vill ha.
Med pastan som bas hemifrån och grillad kyckling kunde vi toppa salladen där med diverse gott.
Oliver, mozzarella, rödlök, ruccola, soltorkade tomater, gurka.
Så la jag bara ner allt gott i den stora skålen med strimlad kyckling och pasta.
Hur enkelt som helst och rätt smart att kunna välja lite mer då det självklart finnas större utbud på en salladsbuffé än hemma i min kyl.


De hade mer grillad kyckling också där på buffén, och mina killar älskar kycklingpinnar så jag stoppade ner några spett till dem.
















Marinad till kycklingen.

1½ dl olivolja
5 msk vitvinsvinäger
3 msk konjak
2 msk fransk senap
2 msk örtsalt
2 krm vitlökspeppar

Blanda ner marinaden och lägg den med en kyckling i en bunke och skaka om. Låt stå minst 3-4 timmar, gärna längre.
In i ugnen på 175 grader ca 1 -1½ h beroende på hur stor kycklingen är.

Vi var kvar hela lunchen och eftermiddagen på vår picknick som slutade med att killarna badade nakenfisar med sin kompis där.
Kallt som sjutton, men de gillade det och hela kvällen har de sen kallat mig badkruka.
Men när temperaturen ligger på runt 12 grader får det gärna vara för mig.


Carl vill inte alls vara med på bild i dag.


Inte Leo heller och stora sonen Petter syns bara armen på.













Nu är lugnet återställd i huset.
De små sover efter ett varmt bad hemma.
Alla stora barnen är hemkomna.
Bara maken fattas, han jobbar ett tag till.
Jag ska nog avrunda kvällen med en kopp te och en bra film.

Ha en skön söndagskväll/ Lena




2 kommentarer: