söndag 29 april 2012

Ljuvligt krämig nässelsoppa med rökt lax


Kan det bli godare och enklare än detta. Nästan gratis också eller i alla fall den ingrediensen som sätter smaken!
Enligt gammal litteratur så är den så nyttig så hela kroppen mår bra och alla krämpor läks. Blodförgiftning, åderförkalkning, ögonbesvär och det onda kolesterolet trollas bort i ett nafs.Alla vitaminer och mineraler du behöver på en dag får du i dig minsann av detta ogräs. Bronkit, Astma, hösnuva, bra inför förlossning, benskörhet och njurarna. Märkligt att ingen fått nobelpriset i medicin för denna växt?!
Hm nåja, den är säkert nyttigt men det är inte bara därför jag älskar denna soppa. Den är ett säkert vårtecken och så god!


















Ingredienser

1 liter späda nässlor
2 msk finskuren gräslök
1 finhackad charlottenlök
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 liter grönsaksbuljong
2 dl grädde
1 tsk örtsalt
1 paket rökt lax
( ev kan du byta ut 3 dl av buljongen med vitt torrt vin, jättegott!)





Rensa bort de lite grövre stjälkarna från bladen
Skölj dem noga i vatten.
Koka upp vatten med lite salt
Lägg i nässlorna och koka i 3-4 minuter. Sila bort vattnet som du sen slänger.
Krama ur nässlorna och hacka dem fint
Finhacka gräslök och lök och stek i smör, ha sedan i nässlorna och stek hastigt
Strö över vetemjölet och rör ner buljong och grädde.
Koka sakta i ca 5 minuter.
Kör några varv med mixestaven så blir den lite skummig.

Servera med rökt strimlad lax.


Perfekt vardagsrätt eller varför inte som en vårig valborgs förrätt!
Ha det gott / Lena







7 kommentarer:

  1. Tack för ett kanonrecept!
    Jag trodde aldrig jag skulle säga att nässelsoppa är bland det godaste jag ätit i matväg på länge, men detta recept provade vi i går till valborg och till min förvåning åt hela familjen av det med stor aptit. Till och med de små barnen åt med god aptit och tog om!
    Som vanligt är dina recept och din blogg till stor inspiration hos oss.
    Tack från Vivi

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni gillade det!
    Minns själv att jag inte tyckte om nässelsoppa som barn, men tror inte min kära mamma hade så mycket grädde, vitt vin eller massa gott i.
    // Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mig känna igen receptet.(Margueruite Walfridson)
      Nog hade jag i grädde allt. Men var är vitlöken? Istället för gräslök kan man ta purjolök :-)Repade också ner färsk timjan. Kvarnade ner svartpeppar också.
      Minns din anti mot nässelsoppan.Men ormsoppa kunde du äta! Det var inte jag som lagat den....jag har ormfobi... visste du det?
      Din kära mamma

      Radera
    2. Jag minns den som bara grön mamma, men minnet kan svikta även här :)
      Ormsoppa var det dock inte vi åt, men stekt skallerorm på något sätt. Direkt gott var det dock inte :)

      Radera
  3. Är på jakt efter ett bra recept på nässelsoppa och hade turen att hamna på din fina blogg. Receptet låter riktigt gott!

    SvaraRadera
  4. vad kul att du gillar bloggen och hoppas nässelsoppan smakar bra :)
    // Lena

    SvaraRadera
  5. Får en amatör ställa frågan - hur mycket är 1 liter nässlor i vikt? Mängden nässlor beror ju helt o hållet på om man ska lägga dom luftigt i litermåttet eller om man ska "pressa ner dom" i litermåttet!?? Ska man lägga dom luftigt i litermåttet så blir det ju inte många gram nässlor.

    Viktangivelser är ju alltid att föredra om andra alternativ är mindre exakta. :-)

    SvaraRadera