måndag 9 april 2012

Hemkommen från fjällen och massa påskmat i magen




Vi har haft en ljuvlig vecka men småbarnstressad som man är i bland så glömde jag kameran hemma!! Nu var vi rätt många som reste i hop, så jag får lite kort av dem, men just nu kan jag inte ge er ett enda kort därifrån och inga kort togs på maten direkt.
Nåväl, veckan var verkligen toppen.
Soligt de flesta dagar och massa god mat, skidåkning för de små dock inte för maken och mig i år då vi tränade med dem hela tiden och sen bara gjorde massa roliga saker tillsammans. De fick provåka skoter, vi fikade i fäboden och tittade på massa djur, lekte i en lekpark och massa sådant barnkul. Utvilad är jag i alla fall.
Redo att ta mig an kommande vecka som börjar med jobbstart redan i kväll. Ska bli riktigt roligt att jobba igen också :)

Mat då, ja vi åt massa gott- som jag alltså inte kan visa några bilder av. Så jag bjuder på lite reprisbilder.
Vi turas om mina syskon med familjer och min pappa att laga mat däruppe och vårt bidrag till middag var rullader.
Inte så påskigt men så gott och väldigt lätt att göra trots att koktiden är lång- men det sköter ju sig själv då.

Ingredienser Oxrullader

600 g lövbiff
1 st morot
1 st gul lök
(2 msk fransk senap)- På bilden nedan är det inte senap, men i påskas bredde jag på ett tunt lager på varje)
1 paket fint fläsk ( eller bacon)
3 saltgurkor
1 burk ansjovis
3 dl grädde
4 dl oxbuljong
2 msk tomatpuré
salt och peppar

Lägg lite av fyllningen på varje lövbiff och knyt sedan i hop de och fäst med tandpetare.
Bryn dem hastigt så de får lite yta och lägg dem sedan i en stor gryta och slå på oxbuljongen, tomatpuré och smaka av med lite salt och peppar. Låt sjuda på svag värme ca 1½ timme ( kan behöva spädas med mer vatten om den blir för tjock) och slå sedan på grädden. Koka sedan till köttet blir helt mört och liksom faller i från- lite olika tid beroende på kvalitén på köttet.
Servera med kokt potatis och gelé.
Gott gott!









Fortsatt trevlig påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar