onsdag 14 mars 2012

Så finns det dagar med oceaner av tid till matlagning; kyckling i lergryta med extra allt i!




I bland har man ju dagar då man av olika skäl är hemma; ledig dag, plugga/ jobba hemma, sjuka barn eller vad det nu kan vara mitt i veckan.
Då brukar jag passa på att laga något som tar tid; en gryta som får koka i timmar eller något man kanske inte gör efter jobbet direkt varje dag.
Men det får gärna vara något som ändå sköter sig själv.
Den här lergrytekycklingen är en sån perfekt rätt att göra då, man hackar massa grönsaker i början men sen sköter sig hela rätten helt själv i ugnen medan man gör det man ska.
En perfekt rätt också om man gjort i ordning allt hackade och delat kycklingen kvällen innan, så stoppar man in allt efter jobbet i en kall ugn och vrider på för att sen exempelvis åka på fotbollsträningen. Ca 2 timmar senare är den klart lagom till man kommer hem. Min stora son kallade faktiskt denna maträtt för fotbollskyckling när han var liten och spelade fotboll.
Grytan lägger man i blöt på morgonen när man åker till jobbet.

















Ingredienser.

10 potatisar
2 paprikor
2 hela lökar
15 färska champinjoner
5 tomater
2 morötter
2 paket bacon
1 hel delad kyckling (gärna i marinad sen kvällen innan)
Vitlök, salt, hackad chili efter smak
½ dl matlagningsvin
1grönsaksbuljong




Lägg i alla ingredienser med lite örtsalt och citronpeppar och pressad vitlök och en klick mango chutney och blanda runt. Ställ in grytan i en kall ugn och vrid upp till 200 grader.
Klart efter ca 2 timmar.


Riktigt god saftig kyckling och potatisen smakar underbart gott av alla smaker man har med i grytan!

Efter att jag gjort denna kyckling så fortsatte jag laga lite mer tidskrävande mat men som också sköter sig själv.
Gjorde en tjälknöl som nu legat i het chilimarinad, men den får ni recept på en annan gång.

I dag däremot har jag två vilda tre åringar här hemma och får mycket litet gjort, kokt korv åt vi till lunch ;)
I går när jag försökte kurera min onda rygg utspelade sig denna lilla konversation:
Ligger på en spikmatta på golvet och försöker lindra ryggen och förklarar för Leo & Carl att mamma har ont i ryggen och inte kan lyfta dem.
-Oj mamma, har du blivit gammal. Utbrister Leo!
typ....
Leo


Carl.













// Trevlig onsdag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar