söndag 11 mars 2012

Pilgrimsmusslor med sting och barnkalas



I går var mina killar på sitt första barnkalas. De tidigare vi blivit inbjudna till har vi varit bortresta när de varit men nu äntligen fick de gå.
Redan förra veckan valde de paket till den lilla tjejen som fyllde fyra år. Först satt de hemma och bläddrade i leksakskataloger. Leo ville köpa en pangare men Carl sa att "sånt vill inte tjejer ha, eller jo kanske en tjejpangare då"
I affären sen så ville de först köpa allt, sen frågade Carl " mamma vill tjejer ha rosa ponnyhästar"
"Jo sa jag de vill de säkert ha"
"Mamma jag älskar rosa ponnyhästar så det vill jag köpa till Lova"
Så Carl köpte den och Leo fastnade till slut för en slags katt med små saker till.
Paketpappret skulle vara rosa, för det är Leos favoritfärg sa han.
Summarum; de finns både rosa och pangare i mina barns värld :)

På väg till kalaset!















Till middag blev det mycket enkelt. De små åt mackor och lite yoghurt. Mer fick inte plats efter två kalas. Vi var nämligen till kusinen Hugo som blev 11 år direkt efter barnkalaset. Så ni förstår mängden bullar och glass i de små magarna. Efter den mycket enkla lördagsmiddagen somnade de direkt när de landade med huvudena på kudden och sov i ett sträck och vaknade utvilade och glada 12 timmar senare.
De fick festis nu på morgonen i stället för i går kväll och delade snällt med sig och hoppas att påskharen ser hur snälla de är mot varandra!

Fast så här gulliga är det oftast med varandra även om de visst kan bråka emellanåt. Men mest är de kompisar.











Middag till maken och mig blev också enkelt men gott.
Innan jag åkte så hade jag lagt några stora pilgrimsmusslor i het chilimarinad.
Jag stekte dem sen och lät dem sjuda med lite grädde.


Ingredienser

10 stora pilgrimsmusslor
1 hackad chili av valfri sort och styrka
lite salt
2 lime
2 vitlöksklyftor
Pressa limen och hacka vitlök och chili och låt dra någon timme.




Stek musslorna hastigt bara någon minut och slå sedan på 3 dl grädde och ha gärna i marinaden men utan chilin om man inte gillar starkt. Låt sjuda någon minut så det tjocknar till lite och servera sedan med ett gott bröd.
Enklare och godare kan det knappast bli!
Tyvärr ingen bild på de färdiga musslorna den här gången, ni får använda fantasin.
Fortsatt trevlig helg! // Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar