tisdag 7 februari 2012

Linas kalkonkorvgryta med dill och lite till





Den här veckan nappade jag på en kasse mat från Lina, jag gör det i bland för att få lite tips och nya idéer.
Nä jag gillar inte allting och skulle inte vilja ha dem hela tiden, men en påse var tredje månad kan vara kul att testa från någon hemkörningsföretag.
Jag är ju också rätt dålig på att följa ett recept - det är därför jag inte kan baka tror jag!!-
Jag läger till, drar i från, smakar och pytsar i lite annat. Men likväl kan jag gilla att få hem en påse mat med fräscha råvaror och ha att utgå i från.
I dag var det kalkonkorvgryta med dill och pepaprrot.
Jag kan säga att jag var lite skeptisk till just dill i grytan som innehöll pepaprrot och honung, jag var tvungen att göra en liten smaktest innan jag la ner all dil. Men jag ändrade mig, dillen lyfte verkligen rätten!
I receptet serverades det kamuvete, det böt jag ut mot potatis som vi tycker mycket mer om hos oss. Gud vet vad jag ska göra med kamuvetet. Vem äter det och varför??
Jag hade också i lite mer saker än vad Lina tänkt sig, champinjoner & äpple. Lite mer grädde och mindre mjölk blev det också hos oss.
Gott hade det säkert varit utan det jag la till, men den blev lite godare så här helt enkelt!



















Ingredienser

600 g falukorv, kalkonsort hade vi i dag men vilken som går nog bra.
2 rödlökar
1 burk körsbärstomater
1 tärning kött eller grönsaksbuljong
2 dl grädde
1 dl vatten till buljongen
½ bit riven färsk pepparrot ( kan säkert bytas ut mot den på burk)
½ paket dill
1 tsk honung
2krm svart peppar

Stek upp korven och grönsakerna och ha i burken med tomater.
Slå i grädde, buljongen löst i vattnet och låt småkoka.
Ha i honungen och sedan den rivna pepparroten och dillen.
Smaka av med salt och peppar.



Färskriven pepaprrot i!



En jätteenkel men god sallad med salladsblad, ärtskott och hackad röd snackpaprika


Riktigt gott och väldigt enkelt, alla utom Carl åt som vargar för han gillar inte dill kom han på nu!
/Trevlig måndagkväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar