söndag 19 februari 2012

Italienska köttbullar i het tomatsås





Blev det otippat till lördagsmiddag.
Våra helgplaner omkullkastades helt av att Leos hosta tog fart igen häromnatten och att han fick feber, så ett nytt läkarbesök och mer hostmedicin blev det i fredags. Ja jag är rätt less på det här och längtar till våren och stackars Leo med som inte tycker det är kul att vara sjuk " jag ojkar inte vara sjuk mer mamma" sa han häromnatten när han fick feber.
Nåväl, det går över jag vet, men det är jobbigt just nu.
Som tur är leker de rätt bra tillsammans killarna och de har byggt tågbana i rummet och har drakar som dinosaurier så blev det dinosaurietåget som överfölls av pirater.
Sen pratar de engelska också för fullt. Nyss utspelade sig denna lilla konversation.

-gioppjjddje. säger Leo
-nkkjiroiiirrro, svarar carl.
" vad säger ni?" frågar jag.
-Men mamma, förstår du inte engelska säger Carl förvånat!

Jag hade tänkt laga något smarrigt gott mer avancerat till helgen då, men min ork tog helt enkelt slut, trots att jag själv är frisk. Jag måste ha immunförsvar som en bulldozer!
Så det blev italienska köttbullar i tomatsås. I vanliga fall gör jag tomatsåsen själv, i går gjorde jag det enkelt för mig och fuskade med halvfärdig.
Gott blev det i alla fall, det enkla är ju ofta faktiskt det.
Hemligheten med god tomatsås är också alltid ; lite socker och minst två timmars koktid.




Ingredienser.

4 skivor vitt formbröd som du river i bitar
2 msk vatten
500 g nötfärs
1½ dl riven parmesan
3 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppat.
olivolja att steka i




Blanda allt och forma till rätt stora köttbullar
Stek dem så de får lite yta innan de läggs ner i tomatsåsen som jag i dag gjorde en väldigt enkel.
Har man tid gör man den på färska tomater, men här är receptet är på krossade.

2 brukar krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning löst i ca ½ dl vatten
1 hackad gul lök
½ hackad chili
1 krm socker.
Stek löken och chilin och ha sedan i tomatkrosset och buljongen, smaka av med lite salt ( ca 1 tsk) och ett kryddmått socker.
Låt koka minst två timmar på svag värme.



















I dag ska vi göra verkligen ingenting efter att i går ha storstädat hela huset och tvättat upp all tvätt.
De små hjälpte till med att dammsuga och damma. Ja jag vet det är jättebra och nyttigt men jag bestämde mig just i går faktiskt för att åter skaffa städhjälp. Jag har ingen lust att städa bort mina lediga dagar!
Så känner någon till en bra firma så tipsa mig.
Nu ska jag gå och bygga ett legoslott och läsa en saga om den lilla lilla gumman.
Trevlig helg.


2 kommentarer:

  1. Åh inte roligt att behöva vara vaken på natten med dum hosta.Hoppas att det blir bättre omedelbart. Receptet ser underbart gott ut. Köttbullar i sås mmm:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är köttbullsfavorit hos oss!
      Vilken fin blogg du har :)
      //Lena

      Radera