onsdag 29 februari 2012

bra fuskmat; pizza.








Det finns snabbmat och halvfabrikat som aldrig skulle komma innanför min dörr, i alla fall inte när jag lagar maten. Jag kan ha åsikter om att maken vispar pulvermos och steker färdiga fiskpinnar, men jag säger inget så klart. Jag tror heller inte det är hela världen att emellanåt äta mindre bra mat- jo jag tycker färdiga fiskpinnar är mindre bra mat än hemgjorda....
Men sen finns det några snabbmatsgrejer som jag tycker är riktigt fiffiga, som pizzadeg på rulle med tomatsås. Jag vet att deg går snabbt att göra själv. Men dels så är jag en person som verkligen inte gillar att baka, gillar inte kladdet eller att man måste följa recept precis exakt för att det ska bli bra.




Sen går det tusan så mycket fortare att öppna den där rullen som säger "poff" och så brer man ut degen och häller ut tomatsåsen. Sen kan barnen bara ösa på vad de vill och man har maten färdig på 30 minuter.



Kul brukar de tycka det är också, i alla fall mina ungar och man gör något tillsammans som barnen tycker är kul efter jobbet och dagis.
Barnen hade skinka och ost på, massa champinjoner på Carls sida och ananas på Leos.



På min pizza hade jag päron, ruccola och chevré, den biten fick jag ha för mig själv.

Carl hugger i med storebror som också hjälpt till med matlagningen.












Ingredienser.
Pizzadeg på rulle ( eller egen såklart)
tomatåizzasåsen
1 skål med strimlad skinka av två paket
1 burk ananas
3 mozzarella och valfri riven ost så det täcker osten
1 chevré
1 päron
2 färska hackade tomater
1 dl svarta oliver
1 näve ruccola
honung att ringla över chevrén.

Låt alla toppa sin bit av pizzan med valfritt plock.
In i ugnen och sen bara att njuta av pizzan som är så mycket godare än färdigköpt !
Har du ruccola har du på den efter att pizzan varit i ugnen. Väljer du chevré är det gott att ringla honung över innan den ska in i ugnen.

Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar