torsdag 23 februari 2012

Ännu en slaktad Linarätt; Korv med Timjan och salvia gryta, en vanlig vardagsrätt helt enkelt




Jag är ju en sån där otrogen matkassekund. Provar något märke när de har något bra erbjudande som en stor påse frukt gratis eller när de har ett bra prova på pris. Så tar jag en paus sen till nästa erbjudande.
Snålt, ja kanske lite ;)
Jag kan i alla fall tycka att de är lite kul att prova på lite nya rätter jag själv inte kommit på, andra råvaror än de vanliga man köper.
Skulle absolut inte vilja ha det hela tiden, men lite i bland, när det är billigt då passar jag på.
Nu glömde jag pausa förra gången så lite snopen blev jag i måndags då de stod här, men kanske var det en Guds försyn eftersom hela familjen sen däckade i influensa. Så trots att det var en "dålig" meny så vart det väl bra i alla fall att få hem mat till dörren denna vecka.
Men hur tänkte hon den käre dietisten när hon satte tacos som den tuffa rätten undrar jag?? Det kan väl inte någon människa mena är en avancerad mer tidskrävande rätt?
Sen erkänner jag väl att jag slaktar en hel del av rätterna och gör om, lägger till och drar i från. Så blev det i dag med med korvgrytan som blev riktigt god och faktiskt en ny smak på korven hos oss.
Ett paket var Timjan och salvia kryddad och ett paket var kryddad med mejram och fänkål. Riktigt god smak på korven och definitivt något vi kommer köpa igen.

Ingredienser
2 paket korv av valfri smak
1 röd lök
½ purjolök
1 röd paprika
2 burkar hela cocktailtomater på burk
1 dl grönsaksbuljong
2 msk tomatpure
1 knippe persilja
1 tsk salvia ( eller färsk)
1 tsk Timjan
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär korven i bitar och stek med grönsakerna.
Ha i tomaterna, buljongen och alla kryddor och låt sjuda 10 minuter på svag värme.
Servera med ris, potatis eller pasta.
Vi valde ( ja Lina valde då) tagliatelle och så toppade jag med en vitlöksås på toppen.
Rörde i hop en msk majonäs, 2 dl gräddfil, svartpeppar och en pressad vitlöksklyfta.
Riktigt gott en vanlig torsdag och snabblagat.


Trevlig kväll// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar