måndag 9 januari 2012

Mustig gulasch med rotsaker






Jag gör alltid samma gulaschrecept men läste i dag om ett annat som lät gott med mycket rotsaker i och eftersom jag är helt såld på just rotsaker nu så provade jag denna rätt.
Det doftat ljuvligt gott och det är nog inte sista gången jag provar denna variant!
I originalreceptet var det surkål och Ajvar relish och det hade jag inte hemma, så lite annat blev det och lite mer av några saker la jag till. Potatis tycker jag också är gott i gulasch så det åkte med några såna i grytan också.




Ingredienser

1 kg oxkött (gärna högrev)
2 gula lökar
2 morot
2 palsternacka
2 bit rotselleri
3 paprikor
5 vitlöksklyftor (eller efter tycke)
4 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré (skippade jag helt)
2 burk hela tomater
7 potatisar
1½ dl rödvin
1 liter oxbuljong el köttbuljong
1 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 tsk stött kummin

Bryn köttet som du skurit i små bitar.
Hacka alla rotsaker och potatisen i mindre bitar och bryn, salta och krydda.
Hacka vitlöken och lägg i grytan. Rör ner de krossade tomaterna, vinet och buljongen.
Spar dock paprikan till slutet.
Låt allt sjuda ca 45 minuter innan du nu tar ner paprikan som du skurit i bitar.
Koka sakta tills köttet är riktigt mört och potatis och rotsakerna mjuka. Servera med en klick cremé fraiche och lite gott bröd.
Så förutom allt hackande i början sköter sig grytan perfekt själv och det bästa är att den är ännu godare uppvärmd dagen efter.
Trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. En av de godaste Gulascherna jag någonsin ätit och då har jag ätit många.
    Otroligt inspirerande, samtidigt opretentiös och trevlig blogg som får matlagning att verka så enkel.
    Ha en trevlig vecka önskar Jill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      ja det är ingen virkad sparrisblogg med tre tusen matlagnings moment kanske :)
      Mat ska vara kul att laga, rätt enkelt, gott och nyttigt och så klart inte knasdyrt eller helt omiljövänligt.
      Kul att du gillade Gulaschen, en av mina absoluta favoriter med.
      // Lena

      Radera