onsdag 18 januari 2012

laxig smörgås och semla till frukost




Vilken lyx som småbarnsmamma att få en morgon själv, att kunna sitta vid frukostbordet med tidningen och dricka kaffe.
Jobbet ringde och frågade om jag kunde jobba kväll i stället för dag så jag fick liksom några oplanerade timmar här när barnen är på dagis. Ja vet, big no no men jisses vad lugnt och skönt jag fick det här hemma efter att i lugn och ro dessutom hunnit gosa med killarna efter en liten sovmorgon och ätit frukost med dem först.
Jag har aldrig förstått det här med att 15 timmars barnen som har rätt till dagis när mamma eller pappa är hemma med småsyskon, att det då är jätteviktigt med de pedagogiska förmiddagstimmarna. För barnens skull är det viktigt menar kommunerna. Men för folk som jobbar skift, ja då är det plötsligt ok att slänga in ungen
klockan 14 om man börjar kl 15.
Vad hände med vikten av de där pedagogiska förmiddagstimmarna då?
I min bok blir det en förvaring av barnen bara för att man jobbar och man utgår absolut inte från ett barnaperspektiv och deras behov av kontinuitet och en vettig dag.
Nu jobbar jag sällan kväll och har inte det problemet, men i min bransch känner jag många som berättar om barn som gråter då de ska till dagis på eftermiddagen.
Heder till de kommuner som har en annan syn på barnen och barnomsorg än vad ex vår har, en syn som utgår från barnen.





Men åter till min frukost och min lugna morgon tror jag innan jag ska rusa till jobbet och söva massa människor som brutit armar och ben i halkan.
Ett tips på vägen, köp broddar. En bra present till era föräldrar kanske!




Ingredienser på en laxig lugn frukost.
-Ett stycke hårt bröd
-en rejäl bit gravad lax
-smör
-hovmästarsårs

Gör mackan och njut!


Ha en bra dag!
// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar