onsdag 4 januari 2012

Het fläskfile med currey, vitlök & Chipotle






Vissa dagar är det enklast att bara värma upp en matlåda till barnen från frysen. Man inser när man kommer hem att det inte finns en chans att de kommer orka till maten är klar. Men oftast kan jag förutspå när dessa dagar kommer infalla så jag kan se till att det finns något som går att värma på 3 minuter i micron.
I dag var en sån dag och Leo & Carl fick gårdagens pastarätt med lite god frukt efteråt.
Sen var det bara nattningen kvar och då de somnat lagade jag en riktigt stark god gryta på fläskfilén jag tog fram från frysen i morse när jag åkte hemifrån.
Mina barn äter stark mat, men den här är nog i starkaste laget för dem ändå.
Man kan självklart dra ner på mängden kryddor om man föredrar mindre hetta!


















Ingredienser

1 fläskfilé
10 färska champinjoner
½ färsk ananas ( burk går såklart bra)
3 dl grädde eller cremé fraiche
3 hackade vitlöksklyftor
salt
3 msk curry
1 msk paprikapulver
Chipotle blanding eller sås, jag har en salsa jag använder som det är riktigt med hetta i. En matsked räcker till en gryta.

Stek köttet och champinjonerna.
Krydda med salt, paprikapulver och curry.
ha i den hackade vitlöken.



Ha i ananas i bitar och stek med innan du slår på grädden.
Koka upp och smaka av med eventuellt ytterligare kryddor om du vill ha ännu starkare.
Servera med en sallad, ris och en kall cremé fraich med lite citronsaft och pressad vitlök i.



Jättegott men hett!

En mycket enkel sallad med hackade tomater, fina svarta oliver och hackad basilika. Lite olivolja och flingsalt

Trevlig kväll// Lena

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet på grytan. Jag gjorde den ganska mild och 5 barn gav den högsta betyg! Jag trodde de skulle peta bort ananasen men det var tvärt om... /Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad kul att de gillade den, en stor favorit här hos våra barn med. Till och med ena barnet som i vanliga fall inte äter currey!
      // Lena

      Radera