onsdag 25 januari 2012

Bettys ljuvliga tomatsoppa gjorde jag inte


Men nästan, för jag köper ogärna tomater nu på vinter, men det gick bra med burkvarianten.
(Kortet är från i somras och DÅ var det färska tomater som gäller!)
Men det blev faktiskt otroligt gott i alla fall med burkvarianten!

Ingredienser

10-12 stora tomater eller 4 burkar med hela på burk.
En stor gul lök
Fin olivolja, ca 2-3 msk
4 klyftor färsk vitlök
En kruka färsk basilika
en dutt salt
en liten dutt svartpeppar
2-3 dl grädde eller creme fraiche
ett stort kryddmått cayennepeppar och om du vill ha mer hett, 5-10 droppar tabasco
Någon tesked socker och aningen lite vinäger.

Hacka löken och skala vitlöken och fräs i en kastrull.
Skålla tomaterna i hett vatten och pilla bort skalet, kör dem sen i mixer till ett tomatmos, alternativt från burkarna.
Lägg i tomatmoset med löken och vitlök, lite färsk basilika (halva krukan), salt, svartpeppar och socker.
Tillsätt grönsaksbuljong ca en liter så att soppan får lagom soppkonsistens.
Koka minst en timme, gärna 2-3 h.
Tillsätt grädden eller creme fraichen och smaka av med cayennepeppar peppar och ev tabasco eller vinäger.

Dekorera med lite färsk basilika och servera med ett gott bröd.
Tack Betty, den är verkligen ljuvligt god om än gjord ur minnet och plättlätt att göra!
Betty var en kock jag jobbade med på båten i VästIndien för över 20 år sen.



Ljuvliga ungdom och varma karibiska brisar.
Men jag gillar mitt liv så himla mycket nu med och tomatsoppan är lika god!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar