fredag 30 december 2011

Wienerschnitzel denna fredagskväll




Jag minns att mina föräldrar brukade laga denna rätt när jag var barn. Redan då älskade jag den salta kaprisen och den lite fräna smaken av ansjovisfiléer. Citronen var kronan på verket till denna festmåltid, vilket den faktiskt var
på -70 talet när jag var barn.
Jag tror inte mina föräldrar gjorde den på kalv, men kanske var det så i bland som i originalreceptet.
Jag använder oftast fläsk så även i kväll.
Åter ett klipp på halva priset hyllan :)

Ingredienser
4 stycken kalv eller fläskschnitzlar
salt
peppar
1½-2 dl vetemjöl
2 st ägg
2 dl ströbröd
1 citron
1 burk ansjovisfiléer
1 burk kapris

Lägg mjölet i en plastpåse och lägg ner köttet och skaka om så att de blir helt mjölade.
Lägg sedan ner dem i uppvispat ägg och efter detta vänd ner dem i ströbrödet som jag brukar tillsätta salt och vitpeppar i själva ströt.



Stek sedan försiktigt i smör, det behövs rätt rikligt av smöret för att få en krispig god yta.
Dekorera sedan, eller servera på sidan så alla kan ta vad de vill ha från olika skålar med skivad citron, kapris och ansjovisfiléer.
Servera med kokt eller stekt potatis och hos oss hade vi bara en enkel smältsmörsky till med aningen citron i det smälta smöret.

Riktigt gott och lite bortglömd rätt!

I morgon är det Nyårafton och jag ska göra en helstekt kalkon till varmrätt.
Förrätt är i skrivandets stund inte helt klart, men lutar åt något med jordärskocka.
Något enkelt, så man inte hamnar här!

Ha en trevlig fredagkväll på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar