lördag 10 december 2011

Pepparkakshus och snöpannkakor




Till frukost i morse åt vi snöpannkakor sa barnen när de såg frukosten.
Vanliga amerikanska pannkakor med snöat florsocker på som jag pudrade över. Sen lite bär till det.
Har nog gett er receptet tidigare men här kommer det igen!

Ingredienser.

2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg.

Vispa i hop de torra ingredienserna först och rör sedan ner mjölk, smör och ägg.
Stek dem som plättar ungefär. I dag blev det pudrad florsocker och lite jordgubbar, hallon och björnbär.
Jättegott.


I dag har vi gjort pepparkakshus. Ni som läser här vet säkert att baka och pyssla inte är min starka sida.

Här bakar Carl!




Leo i baktaget




Ja vad kan jag säga, det var rätt roligt i alla fall att ge dem varsin tub med kristyr och en skål med godis. Roligt men kladdigt!

Trevlig lördagskväll!

4 kommentarer:

  1. Snöpannkakor - vilket vackert namn! Och så charmigt pepparkakshus ni gjort! Ser väldigt mysigt ut!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja de tyckte det såg ut som snö på pannkakorna och det hade de ju rätt i.
    Pepparkakshuset är en färdig modell man klistrar i hop med bränt socker, det är här jag brukar gå bet och krascha allting. Men faktiskt inte i år!

    SvaraRadera
  3. Jag imponeras av er alla som har perfekta hem, lagar nyttig, god mat och har barn som dessutom äter annat än makaroner och pannkaka.
    Hur hinner ni och hur orkar ni pyssla och städa hela tiden?

    mvh en sliten småbarnsmamma med stökigt kök som serverar fiskpinnar i dag.

    SvaraRadera
  4. Gud vi har allt annat än ett perfekt hem. Hos oss skramlar det i dammsugaren när vi dammsuger och köket ser oftast ut som en bomb när jag lagar mat, fråga min man får du se ;)
    //Lena

    SvaraRadera