söndag 25 december 2011

Julafton och juldag, julbord och kalkonmiddag

Vilken skön men intensiv helg, killarna är helt slut och jag med.
Traditionellt julbord hos min pappa i går och tomte, paket, godis i massor och hela julkittet.
Carl har fått sitt första paket av tomten!

Leo och tomten.

Far och söner på julmiddag. Fast att det inte fanns fiskpinnar på julbordet till killarnas besvikelse var allt "mmmmm"

Vanlig vaniljpannacotta
( med vaniljstång) och gelatinhallonsås













Juldagen var det kalkonmiddag, lagad av av min bror så fantastisk god!
Jag stod för rotsaksgratängen till.


Rotsaksgratäng 4-5 portioner

4 stora potatisar
1 morot
1 gul lök
5 jordärtskockor
2 svartrötter
1 palsternacka
3 dl grädde
2-3 vitlöksklyftor
salt
peppar

Jag river potatis och övriga rotsaker som man gör i en Jansson, vet inte varför men det blir så mycket godare!
Lägg allt i en ugnsform och slå över grädden med saltet och den pressade vitlöken i.
Toppa med riven ost. In i ugnen på 225 grader ca 45 minuter, du kan behöva ha folie överst på slutet så gratängen inte bränns

Min bror trancherar kalkonen, ska återkomma med receptet för den var ljuvligt god.
Jag vet sen mina år i USA att hemligheten är att skya skya skya och pensla den med smält smör.




Söt Carl så förundrad över alla paket, allt mys, all jul!













Slagen hjälte med sin pangare...( Leo)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar