tisdag 27 december 2011

Fetaostbiffar med honungsrostade rotsaker i ugn




Nu är det snart januari månad och för många familjer är det sparsamt fram till första lön. Någon här bad mig om tips på riktigt billiga bra vardagsrätter som i all fall var "hyfsat nyttigt".
Jag ska verkligen försöka att tänka på det ett tag framöver och klura ut mina bästa billiga matrecept.
Hur och vad man lagar billigt beror inte bra på hur duktig man är i köket, fantasin spelar visst in men också utbudet av vad man kan handla billigt.
Jag har inte alls tiden att åka runt i olika affärer och jaga extrapriser, men har å andra sidan en lokal handlare på den ort vi bor som är väldigt duktig att märka ner varorna till halva priset om de får kort datum. Då köper jag på mig massor och stoppar i frysen och som tack är jag lojal och handlar 90% av all mat vi köper hos vår lokala handlare i stället för på de stora matvaruhusen.
I går köpte jag på mig både en hel kalkon, 2 kg köttfärs, två falukorvsringar och 1½ kg fläsksnitsel till halva priset. Visst blir det pengar man sparar i längden genom att handla så här.

I dag blev köttfärsen till fetaostbiffar med honungsrostade rotsaker som fanns kvar efter julens frossande.
Jättegott, billigt,nyttigt och väldigt enkelt.

Ingredienser

500 g nötfärs
½ dl ströbröd
1 dl vatten
1 ägg
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör att steka i
1 paket fetaost

Låt ströbrödet svälla med ägget, saltet, pepparn och vattnet.
Ha i färsen och blanda väl.
Forma till små biffar och stek hastigt och lägg sedan i en ugnssäker form

Honungsrostade rotsaker.
2 morötter
2 palsternackor
2 gula lökar
1 bit rotselleri
( eller andra rotsaker man tycker om och har hemma, man kan också ha med några potatisklyftor)
Olja att ringa över
Flytande honung att ringla över ( ca 3 msk)
Flingsalt ( vanligt går självklart bra)

Skala och skär i mindre bitar.
Lägg i en ungsäker form och ringa olivolja, och strö flingsalt över.
Ställ in i ungen på 200 grader ca 30 minuter. Rör om i bland och eventuellt kan det behövas ringla mer olja över så det inte bränns fast.
De sista 10 minuterna har du över oljan, passa på så att den inte bränns!
Ta ut rotsakerna och lägg nu de stekta biffarna med i samma form.
Smula fetaosten över hela rätten och ringa ytterligare lite honung över så att osten också får lite på sig.
Ställ tillbaka in i ugnen på samma gradantal, ca 10 minuter.
Jättegott!


Lite reprisbild, men dagen i dag var rätt jäktigt just vid matlagningstiden!

I morgon är det makens tur att laga mat, så det blir troligen inget matbloggande sen.
Men resten av veckan kommer jag laga wienerschnitzel, potatis & purjolökssoppa och till helgen troligen helstekt kalkon.

Fortsatt trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Gjorde detta i kväll och kan bara säga GUD VA GOTT.
    Klar favorit hos oss från och med nu, barnen nästan slickade tallrikarna.
    Tack för en bra inspirerande matblogg.
    Lisa

    SvaraRadera
  2. japp, så enkelt och så gott och sköter sig själv rätt bra i ugnen medan man gör något annat.
    Kul att du gillar bloggen :)
    / Lena

    SvaraRadera