torsdag 1 december 2011

En bit vegetarisk omelett till frukost


Den första maten jag lagar sen jag blev sjuk. Efter nästan en veckas influensa av något slag har jag varken varit sugen på mat eller orkat laga något. Matlagningen har maken och de stora barnen skött.
Men i morse så återvände lite av aptiten nu när febern gett sig och jag vispade i hop en omelett innan jag åter intog sängläge.
Inte så himla märkvärdigt recept att blogga om kanske, men likväl ett recept.

Ingredienser

3 ägg
3 msk vatten eller mjölk
salt o peppar.
Sen tar man vad man haver hemma och i morse var det inte mycket i vår kyl!
½ hackad lök
½ hackad paprika
några oliver
1 dl riven ost alternativt några ostskivor

Vispa i hop ägg och vatten. Salta o peppra. Häll ner smeten i en stekpanna som tål ugn och stek lätt. Lägg ner "fyllningen" och toppa sedan med ost.
Ställ in i ugnen på 175 grader ca 5 minuter så att osten bubblar.
Klart.
Jag åt omeletten med lite gurka, inlagd röd paprika och ytterligare några oliver.

En bra enkel rätt som passar till både en stadig frukost eller en enkel och rätt billig middag. Att den går på bara några minuter att laga gör det ju till en bra snabb middag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar