måndag 7 november 2011

steaksallad ett smart sätt att ta tillvara mat som blir över




Min ambition är att inte slänga mat. Att på olika sätt ta tillvara på mat som blir över, även de små bitarna.
Vi slänger så oerhört mycket mat i Västvärlden och så fort datumet passerats med någon timme kasserar många maten med kort datumstämpel.
Samtidigt svälter större delen av jordens befolkning.







Jag har en bytta i kylen där jag lägger ner olika matrester; snutten på skinkan, den halva löken, de tre sista skivorna korv sen använder jag den byttan till olika rätter.
Pytt i pannan är väl den vanligaste rätten att laga på rester men det finns så mycket mer. Min fredagspaj exempelvis var gjord av rester.
http://lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/10/mumsig-paj-med-bacon-och-svamp.html

















Hur många får ris över som slängs. Gör en sallad i stället och ha i ris som bas, den här lyxiga räk- mangosalladen är jättegod och jag gör den ofta av ris som blir över. I bland byter jag ut räkorna mot kyckling i stället eller vad man nu har.
http://lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/09/10-minuters-matig-mango-och-raksallad.html




Många pastasåser är gjorda av snuttar med överblivna mer mogna tomater som passar bättre att koka än att äta råa, eller den här ljuvliga tomatsoppan.
http://lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/bettys-ljuvliga-tomatsoppa.html






















Men i dag gjorde jag stek sallad på en bit stek som blev över och legat i en ny marinad i kylen några dagar.


Jag hade också en bit chevréost som började få kort datum.
Ingredienser:
Stek skuret i tunna bitar som gärna fått lega i marinad några dagar.
½ dl olja
½ dl balsamvinäger
2-3 msk honung
salt
peppar

Blanda salladen av
ett huvud med isbergssallad och gärna någon mer sort.
2-3 tomater
1 chevréost - eller fetaost om man inte tycker om chevré
1-2 hyvlade morötter
3-4 kokta rödbetor
1 påse valnötter
Eller vad man nu har hemma och tycker om; gurka, oliver, champinjoner mm.
Blanda och ringla lite flytande honung på osten.



Både ett sätt att ta tillvara på matrester, men också ett sätt att förbereda middagen på.

Nu är jag nyfiken på vad ni har för smarta sätt att ta tillvara på mat som blir över.
Hur tillagar ni rester helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar