måndag 14 november 2011

Fredagsbiff med hemgjord krämig palsternackspuré




Jisses vad vi ätit stora sonen Petter 15 år och jag!
Ensamma om den goda fredagsmaten och den var riktigt god.
Sorry maken som arbetar natt, stora tjejerna som inte är hemma och de små trollen som somnat, inga rester kvar.
Måste passa på att skryta över middagssällskapet jag då hade i dag; min son Petter 15 år.
Jag vet att alla mammor är stolta och skryter över sina barn, men mina är lite mer fantastiska än så.
I dag är det Petters tur att prisas.
Han är helt fantastisk med sina små brorsor 3 år och har varit barnvakt själv till dem från de var rätt så små. I början mer korta stunder, men nu fixar han galant någon timme om det kör ihop sig.
Han leker med dem, han läser sagor ( i dag tre stycken vid nattning när jag lagade mat), han spelar fotboll, kramas, bannar, tröstar, hämtar på dagis om maken och jag måste jobba över. Han kan till och med ställa upp på att på en ledig dag gå upp
kl 7 om maken och jag krockar med jobbtider.
Han är helt enkelt en fantastisk storebror och en underbar son och jag har förmånen att vara hans mamma!!

















Nu till middagen
Palsternackspuré 3-4 personer
Ingredienser:

6 st palsternackor
2-3 dl grädde
1 citron
2-3 tsk Örtsalt

Koka de skalade palsternackor delade i bitar i lättsaltat vatten tills de är mjuka.
Mosa med stompen, i potatispress eller i mixer.
Pressa i citronsaften och grädden och rör till lagom pureig konsistens.
Salta
Smaka av och servera till vad som helst gärna med lite flingsalt på toppen.

Vi åt stekt svensk biff från fyndhörnan i vår lokala affär.
Sanslöst bra att kunna köpa så fin biff för halva priset då datumet är kort, det ska ju liksom ätas i dag eller så kan man ju frysa den.
Vi serverade färdig grönpepparsås till, egentligen otroligt enkelt och mycket godare att göra själv. Men här någonstans på väg hem från jobbet tog min ork slut.


En väldigt enkel fruktsallad fick vi dock i oss också.


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar