torsdag 6 oktober 2011

Swedish meatballs på en kvart efter jobbet




Nåja, kanske 20 minuter då.
Köttbullar är ju så gott, så enkelt att göra om än lite tidskrävande att rulla alla. Vår familj består ju av sju personer, så mycket rullande blir det ju.
Som tur är passar ju köttbullar väldigt bra att laga "make ahead". De blir lika goda uppvärmda i veckan från att ha rullats och stekts på söndagen.
Så i går efter jobbet så åt vi köttbullar, kokt potatis, gräddsås med saltgurka och lingonsylt så vi rullade från bordet. Matlåda blev det kvar också.

Mitt recept ( som såklart kan halveras om man är färre än oss)

1 kg köttfärs
1 hackad eller riven lök
2 ägg
½ dl ströbröd
1 dl grädde
1 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar

Jag blötlägger ströbrödet, äggen med grädden och saltet. Låter svälla 5 minuter innan jag har i löken och färsen.
Sen rullas det köttbullar!
jag steker dem bara så de får färg, sen lägger jag dem i en stor stekgryta där de får steker klart eller får vänta i kylen tills det är middagsdax en annan dag.






Potatisen brukar jag som vanligt skala dagen innan och skära i mindre bitar. Låter ligga i vatten i en stor kastrull eller bunke i kylen. Har man i en liten skvätt mjölk i så missfärgas inte potatisen.
Tar fram den dagen efter till middagen, byter vatten och kokar. På 15-20 minuter medan man kokar i hop en enkel med ack så god gräddsås. Grädde, lite fond eller buljong- jag brukar ta kalvfond.
Lite salt och vitpeppar och koka så den kokar i hop sig .

Smaklig måltid, mycket smakligare än de färdiga köttklisterbullarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar