lördag 15 oktober 2011

svart trumpetsvamp, det svarta guldet i skogen




Fick en påse svart trumpetsvamp av min pappa. Jag älskar svamp av alla de slag, men den här är verkligen en favorit. Kanske just för att den är mer sällsynt än annan svamp.
Jag minns en höst när jag fullkomligt bodde i skogen, jag hade plockat kilovis med svamp och vi frossade verkligen i smörstekta kantareller och andra delikatesser.
Men inga trumpetsvampar tills jag en otroligt regnig dag gick ut i skogen bakom vårat dåvarande hus. Gick en annan väg en den jag brukade och helt plötsligt står jag där i ett hav av svart trumpetsvamp
Kassen jag hade räckte inte till, jag fick gå hem och hämta en ny när den första var full. Oj vad vi åt svamp den vintern i alla olika former.
Jag kan sakna att vandra i skogen som jag hann förr och inte ens denna svamprikta höst har jag mer än sporadiskt gett mig ut och plockat lite. Tidsbrist helt enkelt.
Det är inte bara svampen i skafferiet jag saknar utan själva lyckan av att vandra i skogen och helt plötsligt står där i ett hav av gula kantareller eller på en svart matta av svart trumpetsvamp.
I kväll blev vi bjudna oväntat på middag så kantarellerna får vänta tills en annan dag att tillagas. Ska lukta på dem lite nu innan jag kokar dem.
Nästa höst ska jag ta mig tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar