fredag 14 oktober 2011

Skinkstek i apelsin och ingerfärsmarinad med len honungssås och klyftpotatis








Så vart det äntligen fredag efter en lång men intressant jobbvecka. Vad som varit mindre intressant den här veckan är våran mat som bestått av rester, fiskpinnar, hämtpizza och en ljuvlig fläskfileégryta som maken lagade.
Så måste det få vara i bland, enkelt och snabbt utan krusiduller. Jag älskar att laga mat och försöker variera mig, men i bland måste man få vara lata och servera färdigmat som pulvermos och pizza.
Men så blev det fredag och jag kände för att laga något gott. I affären hade de skinkstek på "ruttna hyllan", ja ni vet den där hyllan med kort datum som kan vara en guldgruva om man har tur. Så jag köpte två stora bitar och la i marinad som bestod av:
½ dl olivolja
1 stor bit färskriven bit ingefära
1 dl koncentrerad apelsinjuice
salt
peppar
Jag la bitarna i marinad redan i går kväll i en bunke i köket så det vara bara att ta fram dem i dag och lägga dem i en ugnssäker form.
Ställ i ugnen tills termometern är uppe i 75 grader, tar ca 1½ timme beroende på hur stor bit kött du har.

Den skyn som blir kvar gör jag en len honungsås av.
Ta ca 1 dl av skyn
2-3 dl grädde
2-3 msk grönsaksfond
en msk honung.
Koka i hop och smaka av med lite salt.

Jag gjorde hemmagjord klyftpotatis som går fort då man inte ens behöver skala den.
Perfekt mat alltså som i princip skötte sig själv medan jag skrev detta inlägg och pysslade lite.

Den bit skinkstek som blev kvar la jag i frysen färdigskivad att plocka fram en stressig dag mitt i veckan.
Två stekar tar ju liksom lika lång tid att steka som en.
Så det blev både en god fredagsmiddag och en snabb vardagsmiddag att ta fram i dag.
Make a head food helt enkelt.


I morgon är det lördag och jag planerar att göra rullader av majskycklingfiléer med kantarellröra i.

Nyfiken på vad ni andra äter för gott denna helg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar