söndag 9 oktober 2011

Rödbetor med pepparot




Min nya passion, åh vad jag älskar dessa ljuvliga betor.
Nyskördade, nykokta med smör och salt eller som här med en röra av färskriven pepparrot och creme fraiche med aningen örtsalt.
Sån tur har jag att bara jag i familjen gillar dem, så jag har dem helt för mig själv!

Ingredienser.
5-6 färska betor
smör
salt
1 dl creme fraiche
riven pepaprrot eter smak, man får ta rätt mycket för att få smak på röran.


Tvätta och skala betorna
Koka betorna i lättsaltat vatten ca 20 minuter, när man sätter en gaffel i dem ska de liksom glida av.
Vinterrödbetor måste kokas längre än de nu nyskördade.
Rör i hop creme fraiche, lite örtsalt och den rivna pepparroten.




Servera.

Denna gång serverades de med stekt fläskytterfile och en sallad, övriga familjen åt bakpotatis i stället för betor.
I vår familj får man äta det man tycker om. För mat ska vara gott och matstunden befriad från tvång och måsten om att äta upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar