söndag 23 oktober 2011

En solig höstdag och en god kalops

Jag hann faktiskt få i hop lite mat till veckan, men hann inte så mycket som jag nog tänkt.
Det gör inget, för vi hade en underbar dag mina tre söner och jag på Björnön, ett friluftsområde vid Mälaren.
God lunch åt vi där och sen fick de små leka och röja i skogen. Den vanligaste leken är sjörövare och stenarna blev piratskepp.
En otroligt skön dag i solen!























Innan jag åkte hann jag i alla fall göra kalopsen jag tänkt ha till middag nu i veckan som kommer.
(Samtidigt gjorde jag en enkel korvstroganoff att ta fram i kväll. Ingen fancy söndagsmat kanske, men gott och enkelt och alla älskar den.)








Ingredienser:
1 kg nötkött, i dag hade jag färdiga grytbitar jag hade i frysen.
4-5 gula lökar
3 morötter
5-6 msk vetemjöl
1 liter vatten
15 kryddpepparkorn
salt efter smak
6-7 lagerblad.



Bryn det putsade köttet som du skurit i bitar med löken och morötterna.
salta och ha sedan i mjöl och vatten, jag brukar skaka mjöl med lite vatten så det blir helt klumpfritt innan jag har i det i grytan och sedan resten av vattnet.
Koka sakta minst 1½ -2 timmar tills köttet är helt mört och smälter i munnen.
Grytan kan behöva röras i bland men sköter sig för övrigt helt själv.
Jag brukar sedan ta morötterna och pressa dem i grytan så att såsen blir lite tjockare och så att petiga barn slipper peta bort morötter.
faktiskt tycker jag själv det är mycket godare också :)
Men det är en smaksak om man vill ha morötterna kvar i bitar eller inte.
Servera med kokt potatis och rödbetor.

Vem sa att långkok är krångligt!

Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar