tisdag 6 september 2011

En utrist falukorvs askungeförvandling





Jag tycker korv är rätt trist mat, eller i alla fall om man äter den rätt ofta.
Korvgrytor gillar jag dock då de som alla grytor går att pimpa hur mycket eller lite man vill.
I vår familj har vi några som älskar korv - tre åringarna !- och några som gillar det lite mindre - jag och stora dottern-. Sen har vi maken som inte är förtjust i grytor.
Likväl gjorde jag en korvgryta som fick alla att slicka tallrikarna och både maken och tonårsdottern tog om.

Skär en en falukorv
Ett paket bacon klippt i bitar
Två paprikor i valfri färg skurna i mindre bitar
En lök rätt finhackad.
Tio champinjoner
Två rivna morötter.
En dl chilisås
Buljong, fond eller tärning
Lite tomatpuré
salt och peppar
2½ dl grädde av valfri sort

Stek allt i omgångar och ha i chilin, grädden och tomatpurén.
Låt koka och ha i buljong, jag tog oxfond.
Smaka av med salt och bitpeppar.
jag hade också i några matskedar av makens georgia Peach and Vidalia Onion Hot sauce ( ej med på bilden).
Koka allt 10 minuter och du har en riktigt god korvgryta som totalt tog 20 minuter att laga. Dvs samma tid riset kokar på.


Sockerärtorna serverade jag till med en enkel sallad


Tyvärr skar sig såsen något, men den var fantastiskt god ändå.



Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar