torsdag 4 augusti 2011

musslor, musslor, musslor...i vitt vin, vitlök och med kärlek





Mitt i veckan middag med syster och hennes familj, underbart väder och bad i tunnan när mörkret kröp på och ljus tända på hela altanen. Jättemysigt!
Bjöd på musselsoppa och lite smårätter som heta revben, mozzarella och parmaskinssallad, olika korvar och potatisgratäng. Egentligen en slags "skåprens middag" det här med efter att ha inventerat frysen.
Musslorna köpte jag såklart till färska och doften av hav är sommar för mig.

Musslorna sköljde jag noga och skrubbade bort "skägget", om du har musslor som inte stänger sig då, släng dem.
Hacka sedan en lök och lite vitlök (jag tog 4 klyftor), och stek det mjuka i en klick smör.
Skala en morot och några potatisar och skär i rätt små tunna bitar och stek sedan i smör en stund och ha på lite örtsalt och peppar.
Stek sen en bit fläsk skuren i mindre bitar och blanda nu allt i en stor panna.
Häll i två dl vitt vin och en dl grädde och koka till potatisen är mjuk. Ha sedan ner ner musslorna som du låter koka i fem minuter. Musslorna ska öppna sig, släng de som inte gör det.
Servera med en bit gott bröd och njut.

Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar