måndag 1 augusti 2011

köttfärslimpa med morötter & palsternacka en kväll efter jobbet



Planen var att äta köttfärslimpa som jag förberedde i går kväll, med kokt potatis, sås och saltgurka.
Sonen var barnvakt då dagis har sommaravdelning med personal våra barn inte känner, så vi trixar och pusslar ett tag innan det vanliga dagiset öppnar nästa vecka.
Sonen Petter som är 15 år är verkligen världens bästa storebror och barnvakt, fattar ni att han fixar två vilda snart tre åringar helt själv!
Maken började jobba kl 13.00 och jag var hemma kl 17.00. Så när han frågade om vi inte kunde äta pizza så var det självklara svaret ja.
Killarna hade lekt ute med Petter, spelat fotboll och ätit lite innan han lagt dem att sova middag en timme.
De var så glada när jag kom hem och vi åt middag på den lilla pizzerian, gott !

Nu hade jag ju kvar den förberedda köttfärsen, så jag lagade köttfärslimpa när jag kom hem i alla fall, bra som matlåda och till killarnas lunch i morgon.
I går gjorde jag alltså klart färsen. Åter det det märkliga...det jag gör i lugn och ro kvällen innan när barnen sover går på halva tiden mot om jag gjorde det efter jobb och dagis då alla är trötta och hungriga. Tog ca ett kg nötfärs, ett paket med keso och hade i två rivna morötter, en riven gul lök, en riven rotselleri ner i smeten med ägg, salt och vitpeppar peppar och sedan en klick med fransk senap i.
Hit går allt att förbereda så jag ställde in den i en bunke med lock i kylen.
Sen dagen efter är det bara att forma till en köttfärslimpa ( eller biffar såklart om man vill ha det) och pensla sedan med lite soya innan man har in den i ugnen på 200 grader ca 45 minuter där den sköter sig själv medan potatisen kokar. Nu med färskpotatisen går det ju enkelt att bara tvätta och koka, på vinter kan jag skala potatisen kvällen innan och sen får den stå i en bunke (eller kastrullen den ska koka i) med vatten i kylen som jag har i en liten skvätt mjölk i - så håller sig potatisen fin i färgen och det är bara att byta vatten och sedan koka upp den efter jobbet.
Allt blir klart nästan samtidigt och middagen är färdig på ca 40 minuter från det du sätter in köttfärslimpan i ugnen!
Gjorde en sås på skyn som blev med bara lite kelda grädde, mjölk och mjölredning, salt och peppar. Saltgurka och lingonsylt till.
Smaklig måltid!







Ps/ När maken kom hem efter kvällsjobbet så hade jag som den bästa hemmafrun mat färdig, serverat med en kall öl, så här första jobbdagen efter hans långa semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar