lördag 13 augusti 2011

Fredagsmys och heta musslor på tu man hand med maken





Fredag och fredagsmys, men inga chips eller tacos här i dag inte!
De små barnen var jättetrötta efter dagis och Leo ordentligt sur/ledsen/ snorig och sen visade det sig också febrig. Hur kan de hålla sig friska i åtta veckor hemma på sommaren när de varit lediga och sen efter fem dagar på dagis insjuknar de direkt.
De familjer som skickar sjuka barn till dagis skulle jag vilja säga ett och annat fult ord till!
De somnade rätt tidigt efter en enkel middag bestående av mjölk och smörgås, det var allt de ville ha.
De stora barnen var ute och roade sig så maken och jag fick middagen själva och jag lagade heta musslor och åt ett gott bröd till.
Så otroligt gott och så otroligt enkelt och så otroligt billig mat!
Man tar ett nät med musslor och tvättar noga, slänger de musslor som inte stänger sig eller är trasiga.
Sen hackade jag en lök, en halv röd chili och en halv gul chili och en vitlök som jag sedan stekte i olivolja så löken blir mjuk. Lite örtsalt och svartpeppar i samt en liten flaska vitt vin- jag tog matlagningsvin den här gången. Sedan pressade jag saft från fyra lime och hade i, samt en liten tesked av den heta såsen "Blairs original death sauce"- tabasco går såklart bra och vill man inte ha så hett hoppar man över den helt, för den är stark!.
Koka i hop allt och ha i bara lite grädde, vi pratar några matskedar för att få lite rund smak.
Sedan tar man de tvättade musslorna och lägger i och kokar ca 5 minuter, de musslor som nu inte öppnar sig slänger man bort. Lade i några mer lime innan servering och serverade med bröd och lime aioli till. Maken och jag gjorde tabberas på musslorna och på skysåsen som vi doppade bröd i.
Ljuvligt goda!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar