lördag 6 augusti 2011

cole slaw och grillat en jobblördag




Både maken och jag har jobbat och 15 åriga sonen har varit världens bästa barnvakt. Klockan halv sju i morse steg han upp och passade sina brorsor, tittade på Bollibompa och åt pannkakor med dem efter att de först sovit någon timme tillsammans. Fattar ni hur privilegierade de små är som har fem vuxna som älskar och tar hand om dem i familjen!
Morbror och hans familj böt av storebror klockan elva så han slapp ta hela dagen, trots att han säkert skulle kunna klara det med.
Väl hemma efter jobbet så var det lekparken, affären och massa bus.
Jag blev sugen på cole slaw så jag gjorde en stor sats, bra att ha i kylen att ta fram.
Tog ett vitkålshuvud, tre morötter och en gul lök som jag strimlade i maskinen.
Hade sedan i en rejäl klick Hellmans majonnäs, gräddfil och en skvätt vanlig fil
( går bra vilket som ) till lagom konsistens, med en matsked riven pepparrot och makens starka pepparsås (går bra med tabasco ).
Lite örtsalt och svartpeppar och så blanda runt och ställ i kylen.
Pepparroten kan bytas ut mot fransk senap och det är också gott med några rivna gröna äpplen i.
Gott till....allt!

Hade grillskivor i frysen som marinerades i het marinad.
Olja, lite citron, pepparsåsen och salt.
Sedan stekta jag några färska potatisar i olivolja, massa strimlad vitlök och lite örtsalt.
Sista 5 minuterna åkte de in i ugnen så att de blev lite knapriga, sen en dutt med flingsalt över och voila en grillmiddag som smakar sommar är klar.
På 30 minuter!
Fast lite fusk var det, för barnen var med pappa så jag lagade maten helt i fred, nästan :)


Ni som tror det är ett stort kök jag har som aldrig stökas ner, som på TV....har fel!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar