tisdag 19 juli 2011

helstekt grillad oxfile och krossad färskpotatis och sommarlik i hallen




har vi nyss ätit (nej inte liket i hallen men filén och potatisen), här denna sista lediga vemodiga semesterkväll.
Jag vet att det finns mycket sommar kvar än, men den här sköna lata ledighetskänslan man får efter ett tag infinner sig ju inte ändå, förrän nästa sommar då och det är lite långt dit.
I hallen står en väska med sängkläder och badlakan, färdig att bara ta för att hastigt sticka i väg någonstans och sova kvar en natt eller två.
"Den står där snart som ett sommarlik som vittnar om svunna tider" suckade jag dramatiskt till maken.















Nåväl, oxfilen blev god, jag la den i marinad av chili, lime, vitlök, lite olja, en skvätt mörk rom och en aning honung.
Sen stekte jag den på en kolbädd och använde termometer, köttet brukar faktiskt bli bäst då man har koll på graderna. Barnen vill inte ha så rött så de tunna bitarna som blir för genomstekta passar dem och jag och maken får perfekta 65 grader.

Till det gjorde jag krossad färskpotatis med vitlök, salvia och strimlad bacon.
Jättelätt och gott.
Man kokar potatisen nästan mjuk och lägger den på en bädd av olivolja och bara lite salt och vitlök. Sen mosar man liksom till den och ringlar sedan på mer olja och pressar lite vitlök över. In i ugnen ca 15 minuter och ha sedan över bacon som man klipper i små bitar och dekorerar med salvia.
In ytterligare i ugnen igen ca 10 minuter.
Jag la allt på samma fat och dekorerade med lime som är jättegott att pressa över köttet.
Hade också massor av cocktailtomater som åkte med. Jättegott blev det och då bara en tonåring är hemma i kväll blev det matlåda kvar till mig.
Tur det, då kan jag äta mat med sommarkänsla till lunch !
Ha det gott/ Lena




>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar